Dlaczego do zdjęć wnętrz i nieruchomości lepiej jest wybrać fotografa specjalizującego się w wąskiej dziedzinie jaką jest fotografia wnętrz? W tym artykule znajdziesz odpowiedź na powyższe pytanie 🙂
Specjalista czy człowiek od wszystkiego?
Jest czwartkowy poranek. Myśl o zbliżającym weekendzie powoduje błogi uśmiech na Twojej twarzy. Jest jednak coś, co z godziny na godzinę zamienia przyjemny dzień w koszmar. Ból zęba. Coraz bardziej przenikliwy i nieustępliwy jak dzięcioł uporczywie wbijający dziób w pień drzewa. W tym momencie wiesz już, że bez wizyty się nie obędzie. Gdzie się udajesz po natychmiastową pomoc? Czy wybierzesz się do specjalisty stomatologa czy może zadowolisz się wizytą u lekarza ogólnego lub może nawet studenta medycyny? W kwestiach takich jak zdrowie nie mamy wątpliwości: idziemy do specjalisty od danego problemu. Z zębami do stomatologa, z oczami do okulisty, a z kręgosłupem do neurologa. Czasem nawet udajemy się do specjalistów w jeszcze węższych dziedzinach. Dlaczego? Bo ufamy, że specjaliści najlepiej znają się na tym, co robią. Albo inny przykład: czy na rodzinny obiad chętniej wybierasz restaurację z kuchnią wszelaką, w której menu ma setkę pozycji, czy może lokal tematyczny, gdzie karta dań to trzy przystawki, cztery dania główne i dwa desery? Oczywiście w lokalu o węższej specjalizacji dostaniemy dania świeże, a do tego mamy pewność, że lokal specjalizujący się w danej dziedzinie poda nam coś przygotowanego dużo lepiej.
Nie dziwi więc, że i w pozostałych dziedzinach życia wybieramy specjalistów. Dlaczego? Ekspert w wąskiej dziedzinie słusznie budzi nasze zaufanie. Jest to ktoś, kto przez długi okres czasu zajmował się danym tematem, a więc uzyskał poziom ekspertyzy szybciej niż osoby zajmujące się wieloma rzeczami naraz. Istnieje więc większa szansa, że ktoś taki da nam właśnie to, czego potrzebujemy. A co za tym idzie – że z jego pomocą osiągniemy upragniony cel.
Fotograf-specjalista
Nie inaczej jest z fotografią. Jest to bardzo szeroka dziedzina, obejmująca wiele specjalizacji, takich jak fotografia produktowa, portret, fotografia kulinarna, reportaż, fotografia przyrodnicza, krajobraz, makro, sport, czy wreszcie fotografia wnętrz. Oczywiście ktoś oferujący usługi fotograficzne powinien mieć ogólne pojęcie o różnych tematach. Ale prawdą jest, że nie można być mistrzem w każdej dziedzinie. Życie jest na to zwyczajnie za krótkie. Każdą z wymienionych dziedzin fotografii można zajmować się na pełen etat. Każda z nich wymaga setek godzin praktyki zarówno za aparatem, jak i w obróbce. Nie mniej ważne jest też poznanie specyfiki danej branży, aby móc lepiej poznać potrzeby Klienta.
Są na świecie fotografowie będący mistrzami w swojej dziedzinie, których dzieła w zasadzie można na pierwszy rzut oka rozpoznać po ich stylu. Nie osiągnęli oni poziomu mistrzowskiego przez przypadek. Jest to raczej efekt ciężkiej pracy, często również decyzji podjętych na wiele lat do przodu, a także pewnego ryzyka związanego z wejściem w wąską specjalizację. Tak, specjalizacja jest ryzykiem. Przecież jedna z podstawowych zasad biznesu to dywersyfikacja ryzyka, zróżnicowanie źródeł przychodu. Osoby, które postanawiają pójść ścieżką eksperta w wąskiej dziedzinie ryzykują, że przy braku odpowiedniego popytu będą po prostu bez pracy. Zwykle jednak jeśli ktoś jest w czymś dobry, nie musi martwić się o ilość zleceń.
Jak coś jest do wszystkiego to…
„Jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego” – to popularnie zdanie, choć nie zawsze prawdziwe, podkreśla ogólny brak zaufania do ludzi zajmujących się wszystkim po trochu. Jeżeli ktoś nie potrafi się zdecydować, co chce w życiu robić, to raczej ma niewielkie szanse na wykonanie czegokolwiek bardzo dobrze. Przekłada się to niestety na poziom świadczonych usług. W dobie fotografii cyfrowej jesteśmy świadkami wysypu ofert ludzi, którzy, mówiąc wprost, robią zdjęcia marnej jakości, w dodatku oferując bardzo szeroki zakres usług fotograficznych. Nie każdy posiadacz cyfrówki automatycznie wie, jak robić dobre zdjęcia. Niestety, część klientów nie do końca wie, czego szuka, albo nie ma wypracowanego gustu, dlatego kiepscy usługodawcy nie zawsze znikają prędko z rynku. Jeżeli jednak zależy nam na treści dobrej jakości, na zdjęciach które mają służyć nie tylko raz, ale wielokrotnie, wręcz budować wizerunek firmy na stronie internetowej, lepiej jest udać się do specjalisty. Fotograf który specjalizuje się w danej dziedzinie nie jest rozproszony różnymi tematami. Codziennie zajmuje się jednym tematem, dlatego szybciej zdobywa specjalizację i przeważnie zaoferuje lepszą jakość usługi.
Pamiętaj, że nie każdy fotograf jest dobry w każdej kategorii. Jeśli ktoś ma w swoim arsenale kilkanaście różnych tematycznie dziedzin fotografii, to powinieneś upewnić się, że będzie w stanie zrobić to, czego oczekujesz. Dlatego jeśli potrzebujesz zdjęć swoich pracowników na stronę firmową, idź do fotografa portrecisty, w dodatku mającego doświadczenie w portrecie biznesowym. Jeżeli zamierzasz sprzedawać produkty na Allegro, to zadzwoń do fotografa znającego się na fotografii produktowej i packshotach. Natomiast jeśli wynajmujesz apartament, prowadzisz hotel, restaurację czy potrzebujesz zdjęć realizacji swoich projektów – zadzwoń do nas 🙂 Specjalizujemy się tylko w fotografii wnętrz i architektury. Nie zrobimy dla Ciebie portretu, nie nakręcimy filmu z wesela, ale zdjęcia wnętrz wykonane przez nas będą na pewno doskonałe!