Wymiary zdjęć w social mediach w 2022 roku
(aktualizacja: maj 2022)
Zastanawiasz się, dlaczego twoje zdjęcia wyglądają źle w social mediach? Skąd te piksele czy inne niechciane efekty? Social media mają to do siebie, że szybko ewoluują. Jedną z często zmieniających się rzeczy są optymalne wymiary zdjęć preferowane przez dany portal. Niestety, nawet najpiękniejsze zdjęcia wstawione w nieodpowiednim rozmiarze będą wyglądały nieatrakcyjnie. Jak sprawić aby zdjęcia, które udostępniasz wyglądały dobrze? Zadbaj o odpowiednie wymiary zdjęć w social mediach.
Eksportowanie zdjęć – zasady ogólne
Po pierwsze: eksportując zdjęcia, należy pamiętać o ustawieniu stopnia kompresji, co ma wpływ na ostateczną jakość zdjęcia. Do zastosowań w Internecie nie ma sensu stosować jakości 100%, ponieważ to tylko zwiększy wagę pliku. Zwykle wystarczy ustawienie około 85-90%
Ważne są też wymiary zdjęć w pikselach. Portale różnią się od siebie, więc każdy portal ma nieco inne rekomendowane wymiary. Podobne reguły obowiązują w wypadku portali ogłoszeniowych, ale o tym może w osobnym poście. Tu skupimy się na social mediach. Wymiary te ulegają też zmianom co jakiś czas. Dlatego należy regularnie sprawdzać, jaki rozmiar zdjęć i grafik jest aktualny. W przeciwnym razie zdjęcia zostaną przeskalowane i zamiast zniewalać jakością może pojawić się pikselizacja. Na przykład jeszcze do niedawna Facebook preferował zdjęcia o boku 2048, a na dzień dzisiejszy jest to już nieaktualne. Zwłaszcza ostatnio widzę często zdjęcia, które zostały zmasakrowane przez portal, bo ich rozmiar jest nieodpowiedni.
Kolejna sprawa – wymiary zdjęć w social mediach są różne nawet w tym samym portalu w zależności od tego, czy są w orientacji pionowej czy poziomej. Dlatego przed eksportem zdjęcia trzeba niekiedy także odpowiednio wykadrować, aby po eksporcie miały odpowiedni wymiar.
Oczywiście zdjęcia i grafiki powinny mieć format pliku jpg lub png.
Jaki więc powinien być rozmiar zdjęć i grafik udostępnianych w mediach społecznościowych?
Wymiary zdjęć w social mediach – infografika
Sam często szukam odpowiednich rozmiarów, dlatego zrobiłem mały research. Oto jego efekty. Dla ułatwienia przygotowałem krótką ściągawkę – infografikę z podaniem rekomendowanych wymiarów na dany portal. Bardziej dokładniejszy opis znajdziecie poniżej.
Uwaga praktyka: o ile zdjęcia pionowe na Instagramie, zdjęcia profilowe, kwadratowe i stories powinny zawsze być co do piksela (serio!) dokładnie w podanym rozmiarze, w wypadku zdjęć poziomych na IG oraz poziomych jak i pionowych na FB i LinkedIn największe znaczenie ma wymiar dłuższego boku. Na przykład na Instagramie nie zauważyłem różnicy w jakości w wypadku zdjęć poziomych, nawet jeśli ich wysokość przekracza 566 px, pod warunkiem że szerokość jest zachowana 1080 px. Podobnie w wypadku zdjęć poziomych i pionowych na pozostałe dwa portale – najważniejsze by zachować wymiar dłuższego boku 1200 px. Natomiast zdjęcia pionowe na IG koniecznie muszą mieć dokładnie wymiar 1080 x 1350 (szer. x wys.), bo w przeciwnym razie pojawią się efekty skalowania.
Mało kto pewnie pamięta, że na początku Instagram kadrował wszystkie zdjęcia do proporcji kwadratu (1:1). Dziś można na tym portalu publikować zdjęcia zarówno w pionie, jak i w poziomie. Oczywiście mówimy o sytuacji na dzień dzisiejszy, bo już ptaszki ćwierkają o planach zmiany rekomendowanego formatu na 9:16. Instagram generalnie mocno idzie w stronę wideo jako konkurencja TikToka. Co generalnie mocno utrudnia życie osobom tworzącym wyłącznie content w postaci grafik. Ale nie wyprzedzajmy faktów, zobaczymy jak będzie 😉
Ogólnie rzecz biorąc, zalecenie co do Instagrama jest takie, że szerokość (czyli wymiar poziomy) zdjęć, bez względu na rodzaj treści, powinna wynosić 1080 px.
Poniżej kilka rad dotyczących konkretnych rodzajów treści.
Posty i reklamy
- Poziome: 1080 x 566 px (szer. x wys.)
- Pionowe: 1080 x 1350 px (szer. x wys.) (proporcje 4:5)
- Kwadrat: 1080 x 1080 px
Generalnie przyjmuje się, że aby zdjęcia na Instagramie wyglądały dobrze, szerokość powinna wynosić 1080 px. W wypadku zdjęć poziomych, wysokość nie wydaje się aż tak istotna, pod warunkiem że wynosi więcej niż 566 px. Oczywiście najlepiej jest ściśle trzymać się zalecanych rozmiarów, z pewnością da to najlepsze efekty.
Uwaga: jeśli wrzucisz zdjęcie o wymiarze boku poniżej 320 px, zdjęcie zostanie automatycznie przeskalowane w górę do 1080 px, co oczywiście da bardzo złe rezultaty. Warto o tym pamiętać.
Oprócz tego, warto mieć na uwadze, że miniatury w feedzie (*póki co) są w postaci kwadratów, co może mieć wpływ na to, jak będziemy zdjęcie kadrować, aby prezentowało się dobrze również jako miniatura.
WAŻNE: Zdjęcia w tzw. postach karuzelowych (czyli posty składające się z kilku zdjęć), powinny być zawsze o tej samej orientacji. Na przykład w jednym poście można wstawić wyłącznie kilka zdjęć poziomych lub wyłącznie pionowych, ale nie należy mieszać pionowych z poziomymi. Spowoduje to niepożądane efekty podczas przewijania.
Reels i stories
- Zalecane wymiary: 1080 x 1920 px (szer. x wys.)
Jest to format 9:16, oczywiście w pionie. Zastosowanie innych proporcji spowoduje niepożądane efekty, takie jak pikselizacja czy przycięcie boków lub dodanie ramek.
Facebook jest niestety bardzo kapryśny jeśli chodzi o wymiary zdjęć, które ciągle ulegają zmianie. Aby być na bieżąco, trzeba często śledzić oficjalne zalecenia. Jeśli chodzi o aktualne rekomendowane wymiary postów, mamy tutaj nieco prościej niż w wypadku Instagrama, bo nie ma różnicy, czy zdjęcie jest w pionie czy w poziomie – proporcje zostają takie same, choć oczywiście rozmiar danego boku się zmienia. Warto tu zaznaczyć, że wg. oficjalnych zaleceń Facebooka jest pewna tolerancja współczynnika proporcji wynosząca 3%.
Poniżej kilka rad dotyczących konkretnych rodzajów treści.
Posty
- Zalecane wymiary: 1200 x 630 px (szer. x wys.)
- Minimalne wymiary: 600 x 315 px (szer. x wys.)
Jeśli udostępniasz w jednym poście kilka zdjęć, najlepiej jest, aby ich ilość wynosiła od 3 do 10. Generalnie najlepiej prezentują się obrazy w nieparzystej liczbie.
Zdjęcie profilowe
- Zalecane wymiary: 170 x 170 px (szer. x wys.)
Reklamy
- Zalecane wymiary: 1080 x 1080 px (szer. x wys.). Minimalne wymiary: 600 x 600 px. Proporcje od 1,91:1 do 1:1. Maksymalny rozmiar pliku: 30 MB.
- Zalecane wymiary: 851 x 315 px (szer. x wys.)
Portal LinkedIn jest w Polsce niestety nadal niszowy, a szkoda, bo oferuje dużo lepsze możliwości nawiązania kontaktu z klientami komercyjnymi niż pozostałe portale. I tutaj na szczęście wymiary nie są aż tak ścisłe, ale mimo to warto skorzystać z rekomendowanych.
Poniżej kilka rad dotyczących konkretnych rodzajów treści.
Posty i linki
- Zalecane wymiary: 1200 x 627 px (szer. x wys.)
- Minimalne wymiary: 200 px szer.
Co do zasady proporcje obrazów powinny wynosić 1,91:1.
Zdjęcie profilowe
- Zalecane wymiary: 400 x 400 px (szer. x wys.)
- Maksymalne wymiary: 7680 x 4320 px (szer. x wys.)
Reklamy
- Logo firmy: 100 x 100 px (szer. x wys.)
- Obraz w tle: 300 x 250 px (szer. x wys.)
- Zalecane wymiary zdjęć: 1200 x 627 px (szer. x wys.)
- Zalecane wymiary: 1128 x 191 px (szer. x wys.)
Podsumowanie
Aby zdjęcia, które tak pieczołowicie przygotowujemy wyglądały jak najlepiej, muszą być w odpowiednim wymiarze. W przeciwnym razie cała nasza praca pójdzie na nic. Korzystając z rekomendowanych wymiarów, upewniasz się, że Twoje zdjęcia będą wyglądały dobrze na każdym portalu.
A co jeśli potrzebujesz doskonałych zdjęć, ale nie masz ochoty na drobiazgowe sprawdzanie odpowiednich wymiarów i eksport plików we właściwym rozmiarze? Współpracując ze mną jako fotografem masz gwarancję, że dostaniesz pliki zawsze w aktualnym wymiarze dopasowanym do wybranych portali. Zadbam o to, aby zdjęcia miały odpowiednie proporcje, a Ty dzięki temu oszczędzasz czas i nerwy 🙂
Umów sesję zdjęciową – zadzwoń lub napisz 🙂